Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.
Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.
Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:
a) impozitul pe cladiri;
b) impozitul pe teren;
c) taxa asupra mijloacelor de transport;
d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;
e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;
f) impozitul pe spectacole;
g) taxa hoteliera;
h) taxe speciale;
i) alte taxe locale.
Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.
In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.
Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.
Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.
Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:
Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.
Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.
Iata cateva reguli generale:
Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.
Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.
Cand decizi sa iei un imprumut personal exista mai multi factori pe care trebuie sa ii iei in considerare iar unul dintre acestia este impactul impozitelor pe venit asupra capacitatii tale de plataIn randurile care urmeaza iti prezentam modul in care impozitele pot influenta suma pe care o poti imprumuta dar si cum sa iti gestionezi platile pentru a evita surprizele neplacuteImpozitul pe venit si venitul net disponibilImpozitul pe venit este o taxa aplicata veniturilor tale indiferent daca... citeste in continuare
PFA-urile au ca alte entitati diferite obligatii fiscale si declarative Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr 2272015 privind Codul fiscalIar in acest articol vom vedea explicat de specialist care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscaleAvem speta urmatoare O PFA are pierdere aferenta anului 2024 In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic In acest caz trebuie... citeste in continuare
Reactivarea unei firme inactive este un proces esential pentru reluarea activitatii economice si recastigarea drepturilor fiscale pierdute Fie ca inactivitatea a fost cauzata de neconformitati fiscale sau de o suspendare voluntara a activitatii este important ca antreprenorii sa inteleaga pasii necesari pentru repunerea firmei in legalitateIn acest articol vom detalia procedura de reactivare a unei firme inactive reglementarile cheie prevazute de legislatia fiscala si conditiile pe care trebuie... citeste in continuare
Atunci cand vrei sa iti deschizi o firma in Romania trebuie sa te gandesti bine mai inainte la forma juridica pe care o vei adopta Cele mai multe persoane se indreapta catre PFA sau SRL Iar in acest articol vom vedea care sunt avantajele si dezavantajele acestor forme juridice dar si o comparatie intre cele doua cu privire la urmatoarele aspecte costurile de infiintare si administrare responsabilitatile juridice regimul fiscal flexibilitatea activitatilor dar si impactul asupra imaginii si... citeste in continuare
Scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se realizeaza atunci cand anumite sume datorate de clienti nu mai pot fi recuperate fie din cauza falimentului acestora fie din motive juridice sau economice In aceste situatii firmele trebuie sa le elimine din contabilitate respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la procesul de scoatere din evidenta a clientilor neincasati si vom prezenta monografia... citeste in continuare
Dacaai deja un PFA sau vrei sa iti infiintezi unul trebuie sa fii la curent cu taxele pe care acesta trebuie sa le dea catre stat dar si despre contributiile sociale In acest articol vom vedea ce plafoane CAS si CASS se aplica pentru PFA-uri in 2025 exemple de calcul in acest sens dar si un studiu de caz util contribuabililor citeste in continuare
Repartizarea profitului trebuie realizata in conformitate cu reglementarile fiscale si contabile in vigoare Modul in care profitul este distribuit sub forma de dividende rezerve legale sau alte destinatii permise de lege trebuie sa fie aprobat de catre adunarea generala a asociatilor sau actionarilor iar procesul trebuie sa fie corect evidentiat in contabilitate In acest articol vom analiza principalele prevederi legislative aplicabile si vom exemplifica prin studii de caz modul optim de... citeste in continuare
Marfurile degradate sau expirate sunt inevitabile intr-o activitate comerciala iar gestionarea lor corecta este esentiala pentru conformitatea fiscala si evidenta contabila Produsele care au suferit deteriorari fizice au depasit termenul de valabilitate sau nu mai pot fi valorificate trebuie eliminate din gestiune printr-o procedura clara si bine documentataProcesul implica intocmirea unor documente justificative respectarea reglementarilor contabile si aplicarea unui tratament fiscal adecvat In... citeste in continuare