Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.
Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.
Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:
a) impozitul pe cladiri;
b) impozitul pe teren;
c) taxa asupra mijloacelor de transport;
d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;
e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;
f) impozitul pe spectacole;
g) taxa hoteliera;
h) taxe speciale;
i) alte taxe locale.
Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.
In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.
Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.
Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.
Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:
Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.
Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.
Iata cateva reguli generale:
Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.
Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.
Livrarea intracomunitara se refera la vanzarea de bunuri efectuata intre doua firme inregistrate in scopuri de TVA din state membre UE in care bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul In anumite conditii reglementate strict de legislatia fiscala aceasta operatiune poate fi scutita de TVA in tara de origine urmand ca TVA sa fie colectata de cumparator in tara sa prin mecanismul taxarii inverseIn acest articol vom analiza ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare... citeste in continuare
Garantia de participare la licitatiereprezinta un instrument financiar utilizat pentru a proteja autoritatea contractanta impotriva unui comportament neloial al ofertantilor in cadrul procedurilor de achizitii publice Aceasta nu constituie o livrare de bunuri sau prestare de servicii si prin urmare nu intra in sfera de aplicare a TVA Reglementarile fiscale si contabile stabilesc tratamente clare privind evidenta si deductibilitatea acestor sumeIn continuarea articolului vom vedea aspectele... citeste in continuare
Impozitarea tichetelor cadou este clar reglementata de legislatia fiscala Aceste beneficii pot fi acordate in anumite conditii iar regimul fiscal difera in functie de modul in care sunt oferite tichetele daca sunt considerate venituri neimpozabile sau daca depasesc plafonul legal stabilit si se impoziteaza conform prevederilor Codului FiscalIn acest articol vom afla care este tratamentul fiscal al tichetelor cadou si cum se inregistreaza corect in contabilitate pentru asigurarea conformitatii... citeste in continuare
Impozitul pe profit este o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care desfasoara activitati economice fiind calculat pe baza profitului impozabil In acest articol vom analiza un exemplu practic de calcul al impozitului pe profit pentru trimestrul III 2025 incluzand elemente precum cheltuieli nedeductibile cheltuieli de protocol si recuperarea pierderilor fiscale din anii anteriori Acest model ajuta contribuabilii sa inteleaga modul corect de aplicare a reglementarilor fiscale actualeAvem... citeste in continuare
De la1 septembrie 2025 suspendarea aplicarii sanctiunilor pentru bonurile fiscale fara cod QR Quick Response raspuns rapid a expirat iar autoritatile nu au emis inca o noua prelungire In consecinta teoretic amenda intre2000 si 4000 de leiprevazuta deOUG 281999a reintrat in vigoare desi masura este imposibil de pus in aplicare in lipsa normelor tehnice citeste in continuare
Lichidarea unei firme nu inseamna doar inchiderea formala a activitatii ci si indeplinirea unor obligatii fiscale esentiale Multi antreprenori se intreaba ce impozite trebuie platite in acest proces si cum sunt tratate din punct de vedere fiscal sumele sau bunurile distribuite catre asociatiIn acest articol vom analiza pas cu pas reglementarile legale aplicabile pentru a intelege clar ce taxe si impozite pot aparea la lichidarea unei societati si cum te poti pregati pentru a evita surprizele... citeste in continuare
De la 8 septembrie 2025 a intrat in vigoareOG nr 232025 care modifica si completeazaOG nr 152002privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale Prin acest act normative sunt actualizatetarifele pentru trecerea podului Fetesti-Cernavoda In aceasta categorie intra si podul Giurgeni - Vadu Oii De asemenea sunt majorate si amenzile contraventionalepentru soferii care circula fara sa achite aceste tarife citeste in continuare
Dobanda legala poate aparea atat ca o compensatie pentru folosirea capitalului dobanda remuneratorie cat si ca o sanctiune pentru intarzierea platii unei datorii dobanda penalizatoare Modul de calcul pentru dobanda remuneratorie si cea penalizatoare este prevazut de lege este important ca persoanele juridice sa cunoasca aspectele legale pentru evitarea litigiilor si pentru aplicarea corecta a prevederilor financiareIn acest articol vom prezenta cadrul legal si vom oferi exemple de calcul pentru... citeste in continuare